Yoga World
Annons
Annons
MötYoga

Malou Lejon brinner för barnyoga

Malou Lejon har sysslat med barnyoga sedan långt innan de flesta ens var medvetna om att begreppet existerade. Idag håller hon egna kurser och är dessutom involverad i det behjärtansvärda projektet Skolyoga.

Malou har alltid varit intresserad av barns utveckling och var tidigt inne på att bli lärare. Hon kom in på yoga 2001, men det var först efter att ha skadat ryggen i en ridolycka 2003 som hon på allvar förstod vikten av att kunna använda yogan för att hantera rädsla i både kropp och huvud. Efter att ha bytt bana och börjat läsa till beteendevetare insåg hon också att mycket av det man pratade om på kurserna faktiskt sammanföll med yogafilosofin. Och efter att ha fått sitt första barn 2009 började tankarna på barnyoga få fäste i hennes medvetande.

– Under graviditeten började intresset för barn komma upp igen på allvar och jag utbildade mig för att kunna hålla i barndans och barngymnastik. Jag yogade mycket medan jag var gravid och efter födseln märkte jag hur mycket det hade hjälpt. Så jag fortsatte yoga när min dotter var liten och märkte hur hon följde med i rörelserna. Det finns så klart en liten frustration i att barnen stör under yogan, men jag hade kloka lärare som påminde mig om att det var mitt liv just nu och då fick jag göra det bästa av det. Med den insikten, att jag faktiskt kunde göra yoga tillsammans med min dotter, blev allt så mycket skönare, även om det bara blev en kort stund. Det handlar om att acceptera det som är och inte önska någonting annat, precis som i yogafilosofin. Att njuta av det man har går i linje med yogan.

barnyoga-3Yoga för alla barn

Därefter gick Malou en barnyogalärarutbildning, något som var ganska sällsynt på den tiden. Hon sade upp sig som platschef på SATS för att hon ville jobba mer med yoga och ledarskapsutveckling, tillsammans med Filippa Odevall som precis startat företaget Skolyoga. Skolyogas vision är att alla barn ska få ta del av yoga och har som mission att integrera yoga på förskolor och skolor genom att utbilda skolpersonal och elever i både yoga och ledarskap. Projektet passade Malou som hand i handske.

– Det handlar om värderingsstyrt ledarskap, med grund i tanken att både stillhet och aktivitet behövs. I barnyogalärarutbildningen kände jag att det var viktigt att förstå varför man gör någonting. Det kan vara jättekul att göra en yogasaga, men om man också får en djupare förståelse så blir det mer hållbart och intressantare att göra det under en längre tid. Då ville jag sätta ihop en barnyogalärarutbildning där man verkligen får en personlig utveckling, samtidigt som man ser fördelarna med att träna med barnen och utveckla deras sinnen i den ålder de är i. Och få svaren på varför man sjunger en ramsa eller andas med ett gosedjur på magen. Det är ju kroppen det handlar om och kroppen är häftig, och det är dessutom ett bra tillfälle för att prata om känslor. Det blir ofta en fin stund efter en yogaklass och man kan visa att det är okej att känna, men att man inte alltid behöver gå i omedelbar reaktion på sina känslor, säger Malou.

Naturliga yogisar

Malou menar att barn är ganska självklara i sin plats på något vis och att de ju gör yogapositioner av sig själva utan att tänka på det, och de behöver inte det där ”varför” som vuxna behöver. De är ofiltrerade och redan från grunden naturliga yogisar, och det är viktigt att bli medveten om det. Men de är också olika individer och det måste man på ett samlat sätt ta hänsyn till.

– Som yogalärare kan man använda sig av olika verktyg för att plocka upp och ge utrymme åt alla olika individer och det är superviktigt. Barn vill ha utrymme för rörelse, lek och spontanitet och då kan de leda varandra. Man kan till exempel göra en yogasaga tillsammans, men framför allt träna på stillhet och andetag. Det är något jag har märkt under de år jag har varit ute i skolorna, hur stort det behovet är bland barn i olika åldrar. De VILL och längtar efter att få slappna av, men då kanske man behöver röra sig först för att kunna släppa taget sen.

Annons
Annons

En prestationslös frizon

Malou poängterar också en annan viktig aspekt av barnyogan, nämligen att den är prestationslös och inte tävlingsinriktad. Barn idag upplever konkurrens och prestationskrav tidigt, både i skolan och under fritidsaktiviteter och yogan blir en sorts frizon från detta.

– Dessutom mår barn som idrottar mycket bra av att yoga, helt enkelt därför att man rör sig i andra riktningar än man kanske gör i sin normala idrott. Idrottsträning blir ofta ganska snabbt ensidig och specifik och där är yogan ett bra komplement. Vi märker när vi är ute i idrottsgrupper att barnen ofta är väldigt stela. Yogan skapar helhet och balans i kroppen och förebygger skador. Det fungerar ju också på det omvända, för barn som sitter stilla mycket i skolan och hemma. Om man lägger in yoga i schemat på förskolan eller i skolan kan barnen ta med sig övningarna och göra dem när de pluggar hemma, eller när de spelar dataspel. Att bara få in påminnelsen om att sträcka på sig och öppna upp bröstet och göra en yogaövning som tar tre minuter ibland är ovärderlig, menar Malou.

Även om föräldrar som själva yogar ofta tidigt upptäcker att barn, precis som Malou påpekar, är helt naturliga i sina yogarörelser, kan det vara svårt att veta när man kan introducera sina barn för mer organiserad barnyoga. Malou håller i utbildningar från tre års ålder och hon ser ingen anledning till att man inte kan börja så tidigt.

– I så tidig ålder handlar det mer om familjeyoga, men jag tycker att det fungerar väldigt bra. Jag är ju mycket ute på skolor, förskolor, gymnasier och allt där emellan och jag ser verkligen hur häftigt det är när barnen suger åt sig och hur naturligt de tycker att yoga är. De har väldigt lätt för att komma in i både andning och avslappning och ofta blir lärare väldigt förvånade över hur snabbt och lätt det går. Effekten är stor bara man börjar någonstans.

Gör det till en lekbarnyoga-32

Som förälder kan du låta barnen vara med när du själv yogar, eller låta dem titta i en bok så att de kanske bygger upp ett intresse själva. Det är också viktigt att veta att man inte behöver rätta till barn – de gör på sitt sätt och det är gott så.

– Vi vuxna vill ju gärna känna efter och kanske pressa lite extra för att få ut maximalt av yoga. Barn gör inte det, de är ju smarta (skratt). De ska inte hålla länge i någon position, det handlar mer om att de ska röra sig och utforska.

Om man vill yoga med sina barn handlar det i grund och botten om att förenkla så mycket som möjligt, framför allt om man är osäker. Alla kan rulla axlarna, skjuta rygg, sträcka upp eller ta tre djupa andetag och om man kan göra dessa enkla övningar en stund varje dag är det ju fantastiskt.

– Man kan ta en stund på morgonen med sitt eller sina barn och testa att bara sitta stilla och vara tysta i 30 sekunder. Gör det till en lek: låt oss se om vi kan sitta stilla och tysta i 30 sekunder och bara andas. Den där stunden är jättevärdefull. Se det som en utmaning under en månad och utöka sedan till två till tre minuter. Det kan man ta sig tid till även om man är sen på morgonen. Det är ett bra verktyg för att samla ihop sig, men också för skapa en vana för barnet; när det känns rörigt och man känner sig splittrad, om man har bråkat med bästa kompisen eller har ett prov, kan man alltid sätta sig ner och blunda och ta några djupa andetag. Det är ju det snabbaste sättet för att lugna ner sig på. Gör det inte så svårt – alla kan göra någonting litet, om det så bara handlar om att andas tillsammans med sitt barn.

Läs gärna mer om Skolyoga på skolyoga.se och om Malous utbildningar på lejonyoga.se.

Text: Ola Karlsson


 

Vill du veta mer? Här hittar du 5 anledningar om varför barn bör yoga.

 

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.