Med nyfikenhet, kärlek och massor av värme delar jag med mig av mina yogaäventyr – på och av mattan

Veronica
Jäderlund

Tillbaka på nätet + nytt avsnitt En Yogapodd Assistering ur både lärarens och elevens perspektiv

Yoga Idag 06:56
en yogapodd

God måndag på er yogis, hur var helgen?
Jag var ute med Martin och vandrade längst Sörmlandsleden, eller ja mest badade, men mer om det när jag fått bilderna till datorn.

Jag tänkte att ni skulle få börja veckan med ett ryckande färsk avsnitt av En Yogapodd, ämnet för dagen är Assistering på klasser – ur läraren och elevens synpunkt. Jag och Jeanna vill såklart, som alltid,  höra era tankar så kommentera gärna nedan eller dela dem med en bild på Instagram och tagga med #enyogapodd så svarar vi direkt eller tar upp det i podden. Du kan lyssna nedan, via iTunes, podbean eller din smartphone.

Ha nu en toppendag så hörs vi
/kram V

God måndag på er yogis, hur var helgen?
Jag var ute med Martin och vandrade längst Sörmlandsleden, eller ja mest badade, men mer om det när jag fått bilderna till datorn.

Jag tänkte att ni skulle få börja veckan med ett ryckande färsk avsnitt av En Yogapodd, ämnet för dagen är Assistering på klasser – ur läraren och elevens synpunkt. Jag och Jeanna vill såklart, som alltid,  höra era tankar så kommentera gärna nedan eller dela dem med en bild på Instagram och tagga med #enyogapodd så svarar vi direkt eller tar upp det i podden. Du kan lyssna nedan, via iTunes, podbean eller din smartphone.

Ha nu en toppendag så hörs vi
/kram V

Midsommaryoga – det känns inifrån

Mindset, Yoga 24 Jun
urdhva dhanuasana

Glad midsommar yogis
Jag började med något så ovanligt som sovmorgon till halv nio (vet inte när det hände sist) och sedan något mindre ovanligt – en yogaklass. Min nya tradition är midsommaryoga, förra året var det i regn i år fick vi uppehåll men jag hade nästan önskat regnet, det är något magiskt med det.

Efter klassen pratade jag med S som gått på mina klasser länge och hon berättade hur hon hade testat så många olika träningsformer men aldrig fastnat, innan hon fann yogan
– ”Det var som att det andra bara jobbade utifrån, men yogan den känns liksom inifrån”.
Huvudet på spiken S.
Absolut kan du jobba inifrån när du springer, lyfter skrot eller tränar på annat vis, men jag tror att det är så beroende på vilken tränare du har, eller guide som jag gillar. Yoga kan också ‘bara vara utifrån’, oavsett om du är på gym eller studio, men det kanske är större sannolikhet att det bli inifrån eftersom det faktiskt bygger på ett komplett system som syftar att ta dig bortom ytan.

Och det är där det händer, på djupet, inom dig.
Där ljuset växer
Där sanningen ligger
Där det ständigt oföränderliga centrumet ger dig grund att expandera från
Där du alltid hittar hem, och aldrig går vilse

Glad midsommar yogis
Jag började med något så ovanligt som sovmorgon till halv nio (vet inte när det hände sist) och sedan något mindre ovanligt – en yogaklass. Min nya tradition är midsommaryoga, förra året var det i regn i år fick vi uppehåll men jag hade nästan önskat regnet, det är något magiskt med det.

Efter klassen pratade jag med S som gått på mina klasser länge och hon berättade hur hon hade testat så många olika träningsformer men aldrig fastnat, innan hon fann yogan
– ”Det var som att det andra bara jobbade utifrån, men yogan den känns liksom inifrån”.
Huvudet på spiken S.
Absolut kan du jobba inifrån när du springer, lyfter skrot eller tränar på annat vis, men jag tror att det är så beroende på vilken tränare du har, eller guide som jag gillar. Yoga kan också ‘bara vara utifrån’, oavsett om du är på gym eller studio, men det kanske är större sannolikhet att det bli inifrån eftersom det faktiskt bygger på ett komplett system som syftar att ta dig bortom ytan.

Och det är där det händer, på djupet, inom dig.
Där ljuset växer
Där sanningen ligger
Där det ständigt oföränderliga centrumet ger dig grund att expandera från
Där du alltid hittar hem, och aldrig går vilse

Feelgood – saker som gör mig varm i hjärtat just nu

Mindset 23 Jun
hot yoga

Februari blev Mars och April utan att jag hann med, någonstans i Maj vaknade jag upp. Juni är som tagen från en helt annan tid, jag har inte varit såhär närvarande eller produktiv, ostressad på vad som känns som flera år. Några saker som är sådär underbart härliga och gör mig varm i hjärtat lite extra mycket just nu:

  • Sofia Sivertdotters bok med kort reflektioner Strimmor av Ljus
  • Svettas med vänner – Den immiga bilden ovan är från Elins Hot Vinyasaklass
  • Träden! Jenny sa det bäst: vilket flöde av energi de sprider
  • Mysa med pojkvännen och mumsa glass
  • Shavasana – liggande meditation
  • Sätta på musik på hög volym och dansa loss

Vad är din topp 3 feel good just nu?

Februari blev Mars och April utan att jag hann med, någonstans i Maj vaknade jag upp. Juni är som tagen från en helt annan tid, jag har inte varit såhär närvarande eller produktiv, ostressad på vad som känns som flera år. Några saker som är sådär underbart härliga och gör mig varm i hjärtat lite extra mycket just nu:

  • Sofia Sivertdotters bok med kort reflektioner Strimmor av Ljus
  • Svettas med vänner – Den immiga bilden ovan är från Elins Hot Vinyasaklass
  • Träden! Jenny sa det bäst: vilket flöde av energi de sprider
  • Mysa med pojkvännen och mumsa glass
  • Shavasana – liggande meditation
  • Sätta på musik på hög volym och dansa loss

Vad är din topp 3 feel good just nu?

Grönt är Skönt – recept på garanterat enkla nötbollar

grönt är skönt

Hur har veckan gått egentligen, poff så är vi inne på en onsdag.
Min helg bjöd på 3timmars Yin Yang-workshop i Västerås med Maria Ekman, parmiddag med temat grönt och söndagsmys med pojkvännen. Måndagen innehöll PTkund och jobb inför nästa nummer av Yoga World och tisdagen 108 solhälsningar samt Internationella yogadagen och utomhusyoga – poff!

Bollarna och dammsugarna på bilden är lördagens efterrrätt (fanns även en grön cheescake men den hanns inte fångas på bild) och är varken socker-, gluten- eller satansfria, de var bara väldigt deliakata.
Men jag vill dela mitt recept på garanterat enkla nötbollar:
Mixa ca 2,5dl nötter till fint mjöl, eller iallafall nästa. Tillsätt ca 2dl torkad frukt (aprikos, tranbär, dadlar el.dyl) och sedan 1dl kakao. Vill du inte ha chokladbollar kan du antingen byta ut det mot något annat pulver (acai, lucuma etc.) eller nötmjöl, annars blir det väldans kladdigt. Avsluta med att rulla i kokosflingor och matcha, eller annan valfri färg och smak.

God spis!

Hur har veckan gått egentligen, poff så är vi inne på en onsdag.
Min helg bjöd på 3timmars Yin Yang-workshop i Västerås med Maria Ekman, parmiddag med temat grönt och söndagsmys med pojkvännen. Måndagen innehöll PTkund och jobb inför nästa nummer av Yoga World och tisdagen 108 solhälsningar samt Internationella yogadagen och utomhusyoga – poff!

Bollarna och dammsugarna på bilden är lördagens efterrrätt (fanns även en grön cheescake men den hanns inte fångas på bild) och är varken socker-, gluten- eller satansfria, de var bara väldigt deliakata.
Men jag vill dela mitt recept på garanterat enkla nötbollar:
Mixa ca 2,5dl nötter till fint mjöl, eller iallafall nästa. Tillsätt ca 2dl torkad frukt (aprikos, tranbär, dadlar el.dyl) och sedan 1dl kakao. Vill du inte ha chokladbollar kan du antingen byta ut det mot något annat pulver (acai, lucuma etc.) eller nötmjöl, annars blir det väldans kladdigt. Avsluta med att rulla i kokosflingor och matcha, eller annan valfri färg och smak.

God spis!

108 solhälsningar, glädjerus och trötta axlar

Yoga 21 Jun
Kona SUPyoga

Nu har jag landat efter morgonens yogamaraton. Några har frågat om hur jag lade upp det och vilken surya jag gjorde, hur jag höll koll på vart jag var – så inlägg om struktur kommer inom kort.

Eftersom jag är som jag är tänkte jag att jag skulle vara sugen på en toast med extra ost eller kanske min favvo B&J (peanut buttercup såklart) men kroppen ville bara ha en sak: smoothie. Ofta efter en fysisk pröving oavsett om det är gym, löprunda eller yoga stänger min hunger ner, kroppen blir helt  ointresserad av mat så något lätt är mer välkommet. Så det blev en drink på morot, ruccola, apelsin, ananas och nektarin.
Kroppsligt då? Första timmen direkt efter var det mest trötthet, framförallt i alla muskler kring axlarna sedan kom glädjeruset BAM. Jag satt på tåget och ville bara brista ut i Ronjas vårskrik, fast mitt yogaskrik då. Men jag tillämpade niyama brahamacharya – förvalta energin väl, inte slösa – och lät det bubbla vidare inombords.

Tips: Mina bloggkollegor gör sin egen grej på dagen (Sofia passa tillochmed på att fylla år, Elina startade tidigt igår) spana in MajjaJenny och gästbloggen hos Sara för mer yogamani!

Nu har jag landat efter morgonens yogamaraton. Några har frågat om hur jag lade upp det och vilken surya jag gjorde, hur jag höll koll på vart jag var – så inlägg om struktur kommer inom kort.

Eftersom jag är som jag är tänkte jag att jag skulle vara sugen på en toast med extra ost eller kanske min favvo B&J (peanut buttercup såklart) men kroppen ville bara ha en sak: smoothie. Ofta efter en fysisk pröving oavsett om det är gym, löprunda eller yoga stänger min hunger ner, kroppen blir helt  ointresserad av mat så något lätt är mer välkommet. Så det blev en drink på morot, ruccola, apelsin, ananas och nektarin.
Kroppsligt då? Första timmen direkt efter var det mest trötthet, framförallt i alla muskler kring axlarna sedan kom glädjeruset BAM. Jag satt på tåget och ville bara brista ut i Ronjas vårskrik, fast mitt yogaskrik då. Men jag tillämpade niyama brahamacharya – förvalta energin väl, inte slösa – och lät det bubbla vidare inombords.

Tips: Mina bloggkollegor gör sin egen grej på dagen (Sofia passa tillochmed på att fylla år, Elina startade tidigt igår) spana in MajjaJenny och gästbloggen hos Sara för mer yogamani!

Grattis till mig och International Day of Yoga och 108 solhälsningar

Yoga 21 Jun
Yoga Games Göteborg 2016

Idag firas International Day of Yoga (IDY) för andra året i rad, och jag finner det så passande att den sattes på dagen jag började yoga for realz. Även om jag yogat tidigare var det på midsommarafton 21:a juni 2013 min regelbundna praktik började – låt oss bryta ner det där med regelbunden.
I början kände jag nästan skuld eller ångest om jag missade att ställa mig på mattan en dag, som att jag var usel, fake eller brände alla framtida tankar på att någonsin få fortsätta yoga. Tack vare de fantastiska yogis – medutforskare och lärare – lärde jag mig att släppa alla andras tankar om hur min praktik skulle se ut.

Jag delade den här videon i #beyoga365 och mina tankar om just att lyssna inåt och med kommentarer som ”Jag fastande i hur min sadhana ”borde” vara uppbyggd enligt den ena och den andra smarta tanken, men mötte bara motstånd och känsla av tvång på mattan att göra det jag bestämt” och ”inser nu att jag varit rädd att ”göra fel”. Shit vilken insikt. Att göra fel på yogamattan liksom.” blev jag påmind om varför jag låter det komma inifrån vad som ska ske på mattan men också hur jag pratar om den, delar med mig av den. Visst finns traditioner och förslagna riktlinjer men om de bidrar till måste-känsla är det inte för mig.

Glädje, svett och autenticitet – det är vad livet och yoga ska handla om.
Så grattis till mig och min matta och alla er andra yogis på Internationella Yogadagen!

P.s. 1 Hänger du med på 108 solhälsningar idag?
P.s. 2 Yogobe arrangerar klass med Indiska ambassaden och art of living idag för att fira IDY, öppen för alla såklart!

Idag firas International Day of Yoga (IDY) för andra året i rad, och jag finner det så passande att den sattes på dagen jag började yoga for realz. Även om jag yogat tidigare var det på midsommarafton 21:a juni 2013 min regelbundna praktik började – låt oss bryta ner det där med regelbunden.
I början kände jag nästan skuld eller ångest om jag missade att ställa mig på mattan en dag, som att jag var usel, fake eller brände alla framtida tankar på att någonsin få fortsätta yoga. Tack vare de fantastiska yogis – medutforskare och lärare – lärde jag mig att släppa alla andras tankar om hur min praktik skulle se ut.

Jag delade den här videon i #beyoga365 och mina tankar om just att lyssna inåt och med kommentarer som ”Jag fastande i hur min sadhana ”borde” vara uppbyggd enligt den ena och den andra smarta tanken, men mötte bara motstånd och känsla av tvång på mattan att göra det jag bestämt” och ”inser nu att jag varit rädd att ”göra fel”. Shit vilken insikt. Att göra fel på yogamattan liksom.” blev jag påmind om varför jag låter det komma inifrån vad som ska ske på mattan men också hur jag pratar om den, delar med mig av den. Visst finns traditioner och förslagna riktlinjer men om de bidrar till måste-känsla är det inte för mig.

Glädje, svett och autenticitet – det är vad livet och yoga ska handla om.
Så grattis till mig och min matta och alla er andra yogis på Internationella Yogadagen!

P.s. 1 Hänger du med på 108 solhälsningar idag?
P.s. 2 Yogobe arrangerar klass med Indiska ambassaden och art of living idag för att fira IDY, öppen för alla såklart!

Sommarsolstånd 2016

Yoga Games Göteborg 2016

Ikväll är årets kortaste natt, och imorgon den längsta dagen – 21:a juni är sommarsolståndet 2016. Sommarsolstånd är när jordaxeln lutar som mest mot solen och därmed leder till den längsta dagen. Vintersolståndet är när jordaxeln lutar som mest från solen vilket leder till årets längsta natt och kortaste dag.
Den här presentationen summerar det ganska gött:

Solstånd är förknippat med högtider och astrologer berättar om hur det påverkar stjärnor och planeter och även oss. Därför uppmärksammas den på olika sätt, jag har bestämt mig att uppmärksamma dagen med 108 solhälsningar, inte än avgjort om jag ska göra allt i ett bräde eller dela upp dem under dagen, Sara Träningsglädje om sitt sätt att fira dagen eller natten rättare sagt.

Är du på 108 solhälsningar imorgon?
Eller har du något annat tips på hur ta vara på solståndet?

Ikväll är årets kortaste natt, och imorgon den längsta dagen – 21:a juni är sommarsolståndet 2016. Sommarsolstånd är när jordaxeln lutar som mest mot solen och därmed leder till den längsta dagen. Vintersolståndet är när jordaxeln lutar som mest från solen vilket leder till årets längsta natt och kortaste dag.
Den här presentationen summerar det ganska gött:

Solstånd är förknippat med högtider och astrologer berättar om hur det påverkar stjärnor och planeter och även oss. Därför uppmärksammas den på olika sätt, jag har bestämt mig att uppmärksamma dagen med 108 solhälsningar, inte än avgjort om jag ska göra allt i ett bräde eller dela upp dem under dagen, Sara Träningsglädje om sitt sätt att fira dagen eller natten rättare sagt.

Är du på 108 solhälsningar imorgon?
Eller har du något annat tips på hur ta vara på solståndet?

Seven days of Sun – en solhälsning som öppnar upp

Yoga 19 Jun
surya namaskar seven days of sun

Den här veckan har varit fylld med solhälsningar. Inom vissa traditioner ska de hållas strikt,a klassiska, utan modifikation. Som ni kanske märkt yogar inte jag så.
För min del talade kroppen tydligt om för mig igår att den behövde sträcka ut varje millimeter och skapa space, så jag tweakade den klassiska Solhälsning A för att komma åt just de där platserna som faller i glömska efter flera timmar framför datorn.


Det är väl ändå en stor del av vad vi gör i vår sadhana, undersöker, frågar och landar i nuet. Om kroppen känns stel och instängd – hur kan jag skapa frihet?
Om jag känner mig trött, hur kan jag alstra energi. Om jag känner mig pigg och lekfull hur kan det få sätta tonen?

Många frågar om hur de ska göra för att uppnå vissa resultat, eller hur praktisera vid en skada. Ju mer tid du praktiserar, inte bara det fysiska men också praktiserar medvetenhet kommer du lära känna vilken typ av smärta som uppstår. Om du är lat eller i behov av vila, hur du kan alstra din överskottsenergi utan att bränna ut och tappa den.
Så fortsätt ställa dig på mattan, eller lägga dig de dagar shavasana är allt du behöver.

Den här veckan har varit fylld med solhälsningar. Inom vissa traditioner ska de hållas strikt,a klassiska, utan modifikation. Som ni kanske märkt yogar inte jag så.
För min del talade kroppen tydligt om för mig igår att den behövde sträcka ut varje millimeter och skapa space, så jag tweakade den klassiska Solhälsning A för att komma åt just de där platserna som faller i glömska efter flera timmar framför datorn.


Det är väl ändå en stor del av vad vi gör i vår sadhana, undersöker, frågar och landar i nuet. Om kroppen känns stel och instängd – hur kan jag skapa frihet?
Om jag känner mig trött, hur kan jag alstra energi. Om jag känner mig pigg och lekfull hur kan det få sätta tonen?

Många frågar om hur de ska göra för att uppnå vissa resultat, eller hur praktisera vid en skada. Ju mer tid du praktiserar, inte bara det fysiska men också praktiserar medvetenhet kommer du lära känna vilken typ av smärta som uppstår. Om du är lat eller i behov av vila, hur du kan alstra din överskottsenergi utan att bränna ut och tappa den.
Så fortsätt ställa dig på mattan, eller lägga dig de dagar shavasana är allt du behöver.

Varje dag är en kamp

Mindset, Yoga 18 Jun
Lissabon LX factory

Varje dag är en kamp – Jag såg rubriken från en föreläsning på en träningsprofils Instagram när jag slentrianklickade mig runt bland hashtags och olika konton (snälla säg att jag inte är den enda som investerar min tid i så belönande beteenden) och kände en klump i magen. Ska sägas att jag inte har någon aning om vad som sades kring rubriken, om det var innan hen fick balans i träningen eller om det är så denna person lever sitt liv varje dag.
Stackars den personen i så fall
Jag menar det innerligt, inte att på något sätt göra narr av eller se ner på, men från mitt allra innersta – jag önskar ingen att varje dag ska vara en kamp.

På en träningshelg där jag höll klasser kom jag att prata med en deltagare som avskydde att träna, för henne var det ett måste, och hon blev inte alls inspirerad av träningsbloggare som älskade det eller visade hur kul det var. Hon letade efter någon som fick till det trots att det inte var en passion eller något denne bloggare tyckte var kul.
Jag kan förstå det till viss del, om ditt liv är full rulle med jobb, barn och andra åtagande plus att kämpar med vikt, kost och träning är det kanske inte fullt så relevant att se någon helkäck 19-åring trycka proteinpulver och kötta i crossfit. Eller vältränad bikiniyogi på sandstrand vid det turkosa vattnet. Medans för andra är det precis vad de behöver för att hitta glöden att gå till gymmet eller ställa sig på mattan.

Men behöver träning se ut så, utformas på det sättet, ha de målen?
Jag har en PT-kund där vi lägger mer än halva tiden på att andas, för att det är vad den personen behöver. Inte stå på händer, inte lyfta skrot, inte gå ner i vikt, utan andas.
Så vi andas.

Åter till kampen.
Min sanning är; om det är en kamp jobbar du emot flödet.
Om du har en skada, ätstörning eller något annat som kastar en skugga över inte bara din praktik utan resten av livet, okej klart att det bidrar till att det blir mer av en utmaning. Men det går alltid att hitta grace, skapa utrymme och lätthet. Att vara följsam istället för att bita ihop, hålla andan och spänna allt från ögonglober till tånaglar (någon annan som gör så när den lär sig nya positioner?)

Varje dag ska inte vara en kamp.
Klart det kommer utmaningar och svårigheter under livet, men inte varje dag.
Unna dig själv något bättre.

Varje dag är en kamp – Jag såg rubriken från en föreläsning på en träningsprofils Instagram när jag slentrianklickade mig runt bland hashtags och olika konton (snälla säg att jag inte är den enda som investerar min tid i så belönande beteenden) och kände en klump i magen. Ska sägas att jag inte har någon aning om vad som sades kring rubriken, om det var innan hen fick balans i träningen eller om det är så denna person lever sitt liv varje dag.
Stackars den personen i så fall
Jag menar det innerligt, inte att på något sätt göra narr av eller se ner på, men från mitt allra innersta – jag önskar ingen att varje dag ska vara en kamp.

På en träningshelg där jag höll klasser kom jag att prata med en deltagare som avskydde att träna, för henne var det ett måste, och hon blev inte alls inspirerad av träningsbloggare som älskade det eller visade hur kul det var. Hon letade efter någon som fick till det trots att det inte var en passion eller något denne bloggare tyckte var kul.
Jag kan förstå det till viss del, om ditt liv är full rulle med jobb, barn och andra åtagande plus att kämpar med vikt, kost och träning är det kanske inte fullt så relevant att se någon helkäck 19-åring trycka proteinpulver och kötta i crossfit. Eller vältränad bikiniyogi på sandstrand vid det turkosa vattnet. Medans för andra är det precis vad de behöver för att hitta glöden att gå till gymmet eller ställa sig på mattan.

Men behöver träning se ut så, utformas på det sättet, ha de målen?
Jag har en PT-kund där vi lägger mer än halva tiden på att andas, för att det är vad den personen behöver. Inte stå på händer, inte lyfta skrot, inte gå ner i vikt, utan andas.
Så vi andas.

Åter till kampen.
Min sanning är; om det är en kamp jobbar du emot flödet.
Om du har en skada, ätstörning eller något annat som kastar en skugga över inte bara din praktik utan resten av livet, okej klart att det bidrar till att det blir mer av en utmaning. Men det går alltid att hitta grace, skapa utrymme och lätthet. Att vara följsam istället för att bita ihop, hålla andan och spänna allt från ögonglober till tånaglar (någon annan som gör så när den lär sig nya positioner?)

Varje dag ska inte vara en kamp.
Klart det kommer utmaningar och svårigheter under livet, men inte varje dag.
Unna dig själv något bättre.

Fredagsmys – i soffan med mjukisbyxorna

Yoga 17 Jun
myshäng

Efter två dryga veckor med awesomness och högt vibrerande flow landar jag i soffan idag, okej först en PT-kund, men sedan blir det soffläge och fortsätta min Shrekmaraton. Skulle egentligen haft utomhusklass idag men vädret ville annat, så jag tar vinken, stannar inne, skämmer bort kroppen med ett yinflöde på Yogobe eller Yogaglo (psst självklart skippar jag inte mina solhälsningar idag, du hänger väl med?).
Det ska regna imorgon också så ställ in alla planer du hade och kom och yoga med mig och Maria på World Class ARENA i Västerås. Det kommer värma dig från insidan.

Hur får du till yogan när det inte går som planerat?
Skiter du i det eller följer med flödet? 

Efter två dryga veckor med awesomness och högt vibrerande flow landar jag i soffan idag, okej först en PT-kund, men sedan blir det soffläge och fortsätta min Shrekmaraton. Skulle egentligen haft utomhusklass idag men vädret ville annat, så jag tar vinken, stannar inne, skämmer bort kroppen med ett yinflöde på Yogobe eller Yogaglo (psst självklart skippar jag inte mina solhälsningar idag, du hänger väl med?).
Det ska regna imorgon också så ställ in alla planer du hade och kom och yoga med mig och Maria på World Class ARENA i Västerås. Det kommer värma dig från insidan.

Hur får du till yogan när det inte går som planerat?
Skiter du i det eller följer med flödet?